Nejstarší tramvajová síť

SKMBT_C224e15112510360-1.pngJe to švanda a nestojí mnoho! napsal 27. června 1895 Teplicko-šanovský oznamovatel (Teplitz-Schonauer Anzeiger) o právě zprovozněné dráze v dnešní ulici 28. října. Slogan vábil dokonale: Počet zákazníků dopravního podniku rostl lineárně189 až do roku 1959, kdy byly teplické tramvaje zrušeny.

Městská hromadná doprava patřila na konci 19. století jen do velkých měst: V Brně, Ostravě a Košicích jezdily parní tramvaje, v Praze fungovala koněspřežka. V Teplicích se za hojné podpory knížete Clary-Aldringena nebáli pustit do první elektrické dráhy Českého království (pokud pomineme spíše reklamní provoz Františka Křižíka na Letné). Motivací pro investory jistě byly i zisky z potenciální nákladní přepravy; ta se však nikdy v zamýšlené podobě nerealizovala.

Kolejová síť, sahající v době největšího rozmachu od Řetenic až do Dubí, byla po druhé světové válce nahrazena trolejbusy a posléze autobusy. Novou etapu začíná teplická MHD 1. 1. 2015, kdy se stává součástí integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje. Jestli bude poskytovat lepší spojení než dráha před 120 lety, ukáže čas.

  • Detailně zpracovanou historii počátků teplické MHD najdete na stránkách Romana Srpa „Teplická elektrická malodráha“
Reklamy

Komentáře nejsou povoleny.

Blog na WordPress.com.

Nahoru ↑