První československé dada turné

SKMBT_C224e15112510393-1.pngKdyž lidé přestali věřit na pánaboha, začali hledat způsob, jak vyjádřit, že svět je absurdní, a vymysleli futurismus a expresionismus a dadaismus a surrealismus a existencialismus a absurdní divadlo. A dadaisté chtěli skoncovat s uměním a dělali umění z věcí, ze kterých se dřív nedělalo, z drátů a sirek a hesel a novinových titulků a telefonního seznamu atp., a říkali, že je to nové a absolutní umění.

Patrik Ouředník, Europeana – Stručné dějiny 20. věku

Krátce na to, co umělci vymysleli uprostřed velké války dadaismus, zjistili, že je třeba evangelium nového a absolutního umění šířit, podobně, jako to dvě tisícovky let před nimi dělali stoupenci pánaboha. Počátkem roku 1920 se trojice berlínských dadaistů (z nichž dva – Raoul Hausmann a Richard Huelsenbeck – byli přímo spoluautory Tzarova slavného manifestu) vydala evangelizovat do Československa. Jejich turné se poprvé za hranicemi zastavilo v Teplicích.

Představení 26. února 1920 v Císařských lázních nabídlo dadaistický tanec „Dada-Trott“ (autor si ho představuje asi jako o pět desetiletí mladší scénku skupiny Monty Python), „simultánní recitaci“ (několika básní najednou?) nebo výstup „Můj poslední pohřeb“. Vrcholem programu byla korunovace místního lékaře Hugo Duxe králem českých dadaistů, odpovědného za další evangelizaci nového směru.

Recenze v místním tisku neměly pro nové a absolutní umění špetku pochopení. Dadaisté proto vyrazili dobýt Prahu.

  • Článek o Baaderovi, spoluautorovi vystoupení, najdete na webovém magazínu o architektuře Teplice-Teplitz.net.
  • O Duxovi nedávno vyšla v Regionálním muzeu v Teplicích publikace Zeese Papanikolase Dr. Hugo Dux – Hlava československých dadaistů (ke stažení zde, kritika Patrika Linharta)
  • O dadaismu se více dozvíte třeba na Wikipedii.

 

Komentáře nejsou povoleny.

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑